Tuesday, November 3, 2009

BAB 5 : AKU TAK PERCAYA


22.julai.2005....pagi itu aku bangun tidur seperti biasa.tapi pagi ini entah mengapa rumah terasa terlalu sunyi..ayah sekarang sudah masuk 2 hari di masukkan dalam wad.sebelum ni ayah sihat sahaja.tp sejak seminggu ni dia nampak agak lesu.tapi, aktiviti hariannya tetap diteruskan sebelum dia masuk wad.dia selalu bercucuk tanam dan menebas semak kebun tepi rumah.kerja ini dilakukan hari demi hari semenjak ayah menutup kedai pakaian di bhazar.kata ayah ,dia sudah letih untuk berniaga.sekarang dia ingin rehat.sudah genap dua bulan ayah menyelesaikan urusan untuk menutup kedai.namun sejak seminggu ni ayah nampak sangat tak sihat.abang yang cadangkan supaya bawa ayah ke klinik swasta 24 jam.dan ayah seterusnya di masukkan kedalam wad.hari ini adalah hari kedua ayah di klinik itu.semalam aku dan kakak telefon ayah cakap bahawa aku sudah makan supaya ayah tak risaukan aku.

ring!!!ring!!ring!!...pukul 9pg,tiba-tiba telefon rumahku berdering.kakak ku mengangkat telefon itu.selang seminit dia terdiam,hanya mendengar orang di talian mengungkap kata.mukanya tiba-tiba bertukar merah.air matanya terus mengalir.dia memandang kearah ku.aku bagai dapat mengagak apa yang terjadi.namun aku takut untuk meneka.sukar untuk aku mengerti pandangan yang di lemparkan kepada aku itu.sedih bercampur kesal bercampur marah.sekejap dia merenung dan berkata, "ayah dah tiada" dan dia terus keluar.tinggal aku tanpa perasaan masih terlatar di tilam tanpa dapat aku bangun.aku sedikit pun tidak menangis.jujurnya saat itu aku langsung tidak percaya kata-kata kakakku.selang sejam,abangku datang lalu mengangkatku untuk berpindah tempat baring kerana di situ akan diletakkan mayat ayah.wajah abangku begitu tenang .berbeza dengan kakakku.

No comments:

Post a Comment