Tuesday, November 3, 2009

BAB 6: SENTAKAN YANG MENYEDARKANKU



aku di tempatkan di sebuah bilik televisyen rumahku.ramai orang yang datang.semuanya berwajah sedih dan lesu.mata menunjukkan mereka baru lepas menangis.tapi aku???aku sedikit pun tidak menangis.kenapa?kerana aku sendiri tak tahu.kakakku duduk di kerusi malas tempat ayah selalu duduk.merenung kearahku.aku dapat mengagak dia begitu marah kepadaku.kakakku tak dapat bersama ayah di saat ayah menghembuskan nafas terakhir.dia terpaksa menjaga aku yang terlantar.dari apa yang aku dengar ,ayah meninggal kerana sakit jantung.tapi aku tidak sedikitpun percaya.aku hanya bisu merenung siling tanpa perasaan.
selang sejam lebih, mak datang mengangkatku.aku berjalan layu dan lesu sambil mak memegangku berhati-hati.aku perasan hidung mak sudah merah.dia membawa aku keluar.keadaan begitu suram dan kelam.ramai sangat orang tapi suram.semua orang memandangku.aku hanya membalas pandang tawar.mak membawaku mendekati sekujur badan yang tidur berbalut kain putih.mak menyuruh aku mengucup wajah sekujur badan itu.aku merenung wajah itu dalam percaya atau tidak.aku hanya mengucup wajah itu.tenang sahaja wajahnya umpama tidur dalam sennyuman.aku kenal benar wajah itu.tapi aku masih tidak percaya.mungkin ayah tidur fikirku.aku sedikitpun tidak menangis.aku di bawa kembali ke tilam.
tiba-tiba ada seorang dari saudaraku berkata"ayah dah takde,nak suruh mak pulak ke takde??"...tersentak aku dengan kata-kata itu.selepas itu,semua orang keluar dari bilik itu dan meninggal kan aku kesorangan.saat itu,barulah air mataku berlinang....benakku mula berputar dan berfikir.aku bagai tiba-tiba disentak.hatiku menjerit dan bertanya-tanya pada diri sendiri."apakah yang telah terjadi pada diriku???kenapa aku begini?kenapa aku terlantar begini?kenapa aku selemah ni?aku tak boleh kehilangan mak.YA ALLAH apa dah jadi?mana ayah?siapa tadi?mana ayah pergi?bingung!!!aku bingung!!!"aku menangis sepuas hati ku.kali ni tiada siapa lagi yang dapat memujukku.aku terlalu sedih.bahkan abang nazri ku tolak jauh..."ya ALLAH sedarkan aku ya ALLAH..apa yang dah jadi padaku ya ALLAH??tolonglah ya ALLAH..tuntunkan aku kembali ke jalan-MU ya ALLAH...."...tersedulah aku sendirian dan ayah tak mungkin kembali lagi...tak mungkin!!!!!salah aku!!...salah aku kah?ampunkan aku ya ALLAH...:( :( ....ayah...uyu sayangkan ayah...jangan tinggalkan uyu ayah...jangan...

No comments:

Post a Comment