Friday, August 27, 2010

BAB 25: HASRAT YANG TERCAPAI


Dengan lafaz Bismillahirrahmanirrahim….ana memulakan penulisan dan perkongsian yang telah kian lama tergendala dan terhenti. Setelah terputusnya talian telekomunikasi yang canggih iaitu internet selama dua bulan percutian semester ana, maka tertangguhlah juga perkongsian dalam PERJALANAN MENCARI CINTA-MU ini. Namun ,tertangguh bukan bereti berhenti. “people who are stop,never win anything”. Apa yang ana nak kita sama-sama WIN sangat tu?jom sama-sama kita teruskan Perjalanan kita mencari Kemenangan CINTA dan REDHA yang kita dahagakan. CINTA DAN REDHA ILAHI…

Hampir dua bulan percutian, ana tak rasakan sedetik pun kebosanan berada dihati.alhamdulillah…setiap detik Cuba ana penuhkan aktiviti yang dapat memanfaatkan diri dan orang lain. Kadang-kadang detikan hati datang yang menyatakan takutnya detik yang hilang dan terbuang tanpa manfaat.terngiang-ngiang kata-kata imam syafie “yang paling jauh bukannya bintang,mentari pun bukan juga rembulan, tetapi adalah masa yang berlalu dan tidak akan kembali.kelmarin yang terluput mengukir sesalan dan yang ada hanya hari ini dan akan datang” . jadi jom sama-sama kita gunakan setiap detik yang ada kearah kebaikan.mungkin kekadang kita tergelincir.tapi itu tak bermakna kita sudah tidak boleh bangun lagi. Kemenangan akan kita gapai saat kita bangun kembali.

Seawal percutian, ana menghabiskan masa menuntut ilmu dengan mak. Ilmu duniawi juga untuk akhirat.alhamdulillah. kursus belajar masakan mak, menguruskan rumah.menjahit tak sempat.hehe. mak juga mengajak ana untuk pengisian rohani ke ceramah-ceramah agama, kelas mengaji dan sebagainya. Walaupun ana seorang sahaja warga muda yang ada, namun cuba ana sesuaikan diri bergaul dengan makcik-makcik yang ramah dan lucu. Tergelak juga ana bersama-sama mereka melihat gelagat dan petah kata mereka yang menghiburkan.comel….hehe. tidak sedikitpun diri ini rasa terpinggir kerana layanan mereka terhadap ana seperti layanan terhadap seorang anak dan teman rapat.

Alhamdulillah..itulah hasrat yang telah tercapai sepanjang percutian semester.walaupun masih ada ruang-ruang kosong yang masih boleh diisi,namun berusaha untuk mengisi sudah baik.cuma usaha lagi.jom sama2 sahabat! kita gambatte2!

No comments:

Post a Comment