Friday, August 27, 2010

BAB 26: ILMU ITU CAHAYA DARIPADA ALLAH



10,11 dan 12.6.2010, ana menyertai program anjuran PERDANA UKM

iaitu KEM CAKNA ILMU (KECANA’10) yang diadakan di Sekolah Menengah Kebangsaan Tanah Merah 2. Ana ditugaskan ketua unit pendaftaran dan fasilitator. Alhamdulillah,segalanya berjalan lancar walaupun pendaftaran bermula sedikit lewat. Program ini disertai oleh pelajar tingkatan 5 sekolah ini yang bakal menghadapi SPM tidak lama lagi. Masa tu tak sabar sangat nak jumpa dengan adik-adik,nak kongsi apa yang dapat dikongsi.alhamdulillah adik-adik memberi respon yang baik semasa dan selepas program berjalan.Sambil menyediakan program untuk pelajar, ana juga dapat memungut banyak ilmu melalui ceramah-ceramah yang disampaikan.tertarik ana dengan cerita seorang penceramah mengenai seorang guru yang kuat agama (tak igt nama) mengatakan pada anak-anak muridnya “tuhan kamu berada dibawah tumit kaki aku” sambil menghentak tumit kakinya ke tanah. bila diketahui oleh khalifah pada zaman itu, guru tersebut dipanggil menghadap khalifah tersebut.khalifah itu bertanya guru tersebut, “adakah benar kamu mengatakan demikian?” guru itu mengiakan sehingga guru itu dihukum bunuh. Setelah khalifah berganti silih kepada beberapa khalifah yang lain, cerita guru itu muncul kembali dengan izin ALLAH. ALLAH mendetikkan hati khalifah pada zaman itu untuk mengkaji kembali kes itu. Khalifah pada zaman itu pergi ketempat di mana guru itu berkata demikian dan tempat dimana guru itu menghentakkan kakinya. Khalifah itu menyuruh orang menggali tempat dimana kaki guru itu dihentak. Dan apa yang dijumpai…subhanallah..harta karun. Rupanya, pada masa itu guru demikian marah akan anak-anak muridnya yang cintakan harta duniawi. Oleh itu, dia menghentakkan kaki ketanah menyatakan bahawa harta karun itu(harta keduniaan) adalah tuhan anak-anak muridnya. Terbongkarlah kisah setelah guru tersebut sekian lama telah dihukum bunuh. Konklusi,dunia hanya sementara, jangan cintakan dunia melebihi sesuatu yang lebih hak kita cintai. Pada akhir zaman ini memang terdapat golongan yang cintakan dunia dan takutkan mati. Jangan jadikan diri kita salah seorang daripada golongan yang demikian.

ALLAH berfirman sebagai peringatan dalam al Quran surah isra’ ayat 16-21, terjemahannya :

“Dan jika Kami hendak membinasakan(menghancurkan) suatu negeri (kaum), maka Kami perintahkan kepada orang yang hidup mewah di negeri itu (supaya menta’ati ALLAH), tetapi mereka melakukan kedurhakaan dalam negeri itu, maka sudah sepantasnya berlaku terhadapnya perkataan (ketentuan Kami), kemudian kami hancurkan negeri itu sehancur-hancurnya. Dan berapa banyaknya kaum sesudah Nuh telah kami binasakan. Dan cukuplah Tuhan kamu Maha Mengetahui dan Maha Melihat dosa hamba-hambaNya. Barangsiapa menghendaki kehidupan sekarang (keduniaan), maka Kami segerakan (keduniaan itu) untuknya di dunia ini apa yang Kami kehendaki bagi orang yang Kami kehendaki dan (sementara di akhirat) Kami tentukan baginya neraka Jahanam (kerana menyalahgunakan keduniaan), ia akan memasukinya dalam keadaan tercela dan terusir. Dan barangsiapa yang menghendaki kehidupan akhirat dan berusaha kearah itu dengan sungguh-sungguh sedang ia orang Mukmin (taat pada ALLAH), maka mereka itu adalah orang yang usahanya dibalasi dengan kebaikan. Kepada masing-masing golongan, baik golongan ini (mencintai dunia) atau golongan itu(mencintai akhirat), maka Kami berikan bantuan dari kemurahan Tuhanmu. Dan kemurahan Tuhanmu tidak dapat dihalangi.perhatikanlah bagaimana Kami melebihkan sebahagian mereka atas sebahagian (yang lain). Dan kehidupan akhirat lebih tinggi darjatnya dan lebih besar keutamaannya”

Setelah menjelajah ke sekolah SMKTM 2 , ana ikuti program PERDANA UKM lagi ke Sekolah Maahad Gua Musang dengan program bernama “program sekolah angkat (PROSA’10)”. Tugas ana kali ni sebagai fasilitator. Best dengan adik-adik dan dapat adik2 angkat yang comel, adik ain dan adik aza. Semoga ukhwah yang terjalin terus berkekalan .amin.. ceramah –ceramah yang disediakan juga amat bagus. Banyak juga ilmu yang dapat dipungut. Sepanjang percutian, ana juga sempat mengadakan reunion kembali sahabat-sahabat yang lama tak bersua muka. Reunion dengan sahabat matrik, reunion dengan student sekolah menengah.

konklusinya,alhamdulillah sepanjang cuti banyak benda yang diinginkan dapat dicapai. Banyak ilmu yang berguna dapat dipungut.namun, setitis ilmu ALLAH adalah lautan pada kedangkalan otak manusia. jika diraut pohon diseluruh benua dijadikan tinta, tidak akan terdaya kita menulis kalam ALLAH. semakin dibincang,semakin dalam pengertian. semakin dibongkar rahsia ,semakin berliku misterinya. benarlah seperti kata imam syafie, "semakin bertambah ilmuku, terasa semakin banyak yang aku tidak tahu".... syair imam syafie.."selagimana masa(hidup) mendidikku, aku melihat akalku(ilmuku) semakin bkurangan
dan bila aku tidak menambah ilmuku, aku melihat ilmuku semakin btambah dgn kejahilanku.." semoga kita beramal ikhlas dengan segala ilmu yang kita ade..amin.. orang yang berilmu dapat beribadat dalam tidurnya, kata hukama:

"mati jasad kerana tiada roh, mati roh kerana tiada ilmu, mati ilmu kerana tiada amal, mati amal kerana tiada ikhlas"

sekian..Allahua'lam..:)

No comments:

Post a Comment