Friday, December 25, 2009

BAB 11: AKU DI FITNAH..


pada sesi tingakatan 5 aku belajar seperti biasa dan memegang jawatan yang diamanahkan dengan baik.aku mula mempunyai sangat ramai kawan. guru-guru juga kelihatan menyayangiku. aku masih lagi menjaga prestasi sebagai pelajar terbaik walaupun sibuk dengan tugas yang diberikan.setiap kali perkhemahan aku mendapat pengiktirafan peserta terbaik mahupun kumpulan terbaik. kali ini aku menyertai satu lagi perkhemahan pada pertengahan tingkatan 5.namun perkhemahan ini adalah yang paling menyedihkan setakat ini dalam hidupku.sebelum bertolak kesana aku telah dilantik sebagai penghuluwati bagi menjaga pelajar wanita.facilitator dari luar telah diambil dan aku tidak kenal seorang pun dari mereka. sampai di kem itu aku dilantik pula untuk menjadi pengerusi setiap majlis yang diadakan.sebagai pengerusi majlis dan penghuluwati,aku perlu banyak bertanya kepada facilitator mengenai tugasku.namun, aku berasa pelik kerana setiap kali aku bertanya, mereka bagai tidak berapa menyukai ku.sepuluh patah ku bertanya, sepatah mereka menjawab.aku menjadi sangat hairan. pada saat aku siap mempengerusikan majlis,seorang faci mengambil alih majlis itu.aku duduk dan memandang semua faci lantas berfikir,apakah salah yang telah kulakukan ?sedangkan selama ini aku tidak pernah mengenali mereka dan mereka pun tidak mengenaliku.kenapa mereka kelihatan membenciku.?akhirnya aku bertanya kawan yang duduk di sebelahku.''kenapa semua faci macam tak suka kakten jer..?kakten ada buat salah ke?'' aku pelik kerana mereka melayan peserta lain dengan sangat ramah sekali.selepas itu rakan yang duduk di sebelahku menjawab''memang mereka semua tak suka kten.mereka bercakap-cakap pasal kakten semalam''....saat itu ALLAH saja yang tahu perasaan ku yang tersentak mendengar berita itu.selepas habis majlis dan bersurai untuk makan aku menemui dua orang dari faci tersebut untuk dia diajak berbincang. lalu aku berdialog ''saya dengar ada orang tak sukakan saya.jadi,saya nak letak segala jawatan yang saya ada dalam kem ni.kalau saya balik ke sekolah nanti, saya akan letak segala jawatan saya di sekolah.'' muka faci tu selamber jer.dia menjawab''nanti nak tanya cikgu'' umpama amat bersetuju dengan perletakan jawatan ku.aku tak dapat menahan sebak.aku berlalu pergi dari mereka dan menitiskan airmata supaya mereka tidak melihat aku menangis.aku pening memikirkan apa silapku.selang beberapa minit mereka menemuiku dan berkata ''cikgu tak bagi awak letak jawatan'' dan berlalu pergi.selama menghabiskan kem 4hari itu aku amat tertekan dan sedih. namun aku tetap melakukan aktiviti dengan bersungguh-sungguh.aku telah mendapat hadiah peserta terbaik wannita dalam kem itu.namun,sedikitpun aku tidak gembira kerana masih ada yang belum selesai.selang seminggu kem itu berakhir,aku cuba mendapatkan nombor telefon salah seorang faci itu.aku lantas menelefon dan bertanya ''maafla..tapi saya ada dengar khabar semua faci kem tu tak suka saya,saya cuma nak tahu apa salah yang saya lakukan'' faci itu menjawab ''awak penolong ketua pengawas kat sekolah kan?'' aku mengiyakan dan dia menyambung ayatnya .''saya dengar ramai orang tak puas hati dengan awak''.aku tersentak mendengar kata-katanya.maksudnya rakan-rakan sekolah yang tidak menyukai ku.aku jadi semakin pening.apa salahku?adakah mengenai pangkat?siapa yang tidak suka padaku? aku bertanya kepada faci itu siapa yang bercerita buruk tentang aku itu dan aku berjanji tidak akan marah kalau dia memberitahu.namun setelah hampir seminggu barulah faci itu memesage ku dan memberitahu ''saya dapat tahu awak telah difitnah oleh dua orang kawan baik awak.biar saya saja yang tahu sapa orang itu'' dan faci itu meminta maaf kepadaKu kerana percaya kata-kata dusta dua orang itu.kejutan yang amat menyedihkan bagiku.aku tidak tahu dan tidak dapat meneka siapakah yang membuat mulut tentang diriku.keesokan harinya aku pergi kesekolah dengan hati yang sangat berat dan pedih.semalam aku menangis dan menceritakan segalanya kepada mak.mak menasihatkan aku banyak bersabar dan banyak membaca yasin serta memohon pertolongan ALLAH.aku tekad lagi, aku pergi bertemu cikgu disiplin dan meminta untuk meletak jawatan sebagai penolong ketua pengawas.cikgu melarang ku berbuat demikian dan bertanya tentang sebab aku meletak jawatan. aku memberitahu bahawa aku mendapat tahu ada orang tidak menyukai ku.dan aku rasa perkara ini adalah di sebabkan jawatan.cikgu disiplin terus membuat mesyuarat bersama pengawas-pengawas lain dan menasihati mereka semua supaya tidak bercakap buruk tentang orang lain dan menjaga prestasi pengawas di sekolah.setelah itu,ketua pengawas pun turun padang dan menasihatkan meraka serta membela diriku yang teraniaya.dua minggu juga aku bersedih dan menangis di pangkuan mak setiap hari dan membaca yasin setiap hari untuk menenangkan jiwa.abangku mengajak aku untuk ke pahang dan bersekolah disana.aku sememangnya bersetuju untuk bertukar sekolah,namun setelah berfikir panjang,perancangan itu tidak jadi kerana tinggal beberapa bulan lagi aku akan menghadapi peperiksaan SPM.aku teruskan bersekolah,namun setelah peristiwa itu, aku mendapat semakin ramai kawan .dan guru -guru semakin menyayangiku.aku tetap bangun dan berusaha belajar serta mendapat markah 96 dalam mathematik tambahan.aku juga di calonkan pelajar terbaik dalam peperiksaan percubaan SPM di sekolah. alhamdulillah.....

(never do i argue with a man with desire to hear him say what is wrong, or to expose him and win victory over him.whenever i face an opponent in debate i silently pray- ''o ALLAH,help him so that truth may flow from his heart and on his tongue.and so that if truth is on my side,he may follow me;and if truth be on his side, i may follow him''.............imam al-shafi'i)

No comments:

Post a Comment