Friday, December 25, 2009

BAB 9: DUGAAN PERTAMA BERMULA PERSEKOLAHAN

pada tahun 2005 , salah seorang abangku dan mak juga aku pergi untuk berjumpa guru besar.aku akan kembali memulakan persekolahan.namun, pengetua yang ku panggil ummi tiada.ada seorang yang berbincang dengan kami.namun cikgu itu berkata ''boleh ke sekolah?kan sakit balik kan...''. aku tidak sedikit pun terasa.tetapi rona muka mak dan abangku kelihatan tersentak mendengar kata-kata cikgu itu.namun mak dan abangku tetap bertutur sopan dengan cikgu itu.satu konflik yang berlaku .cikgu itu ingin meletakkan ku di kelas yang paling bawah kerana aku tidak belajar selama 3tahun,bagaimana aku ingin menghadapi peperiksaan PMR.cikgu itu juga tidak mahu aku memburukkan prestasi kelas 3A1 iaitu kelas nombor satu di sekolas itu.tetapi, pendapat cikgu itu bercanggah dengan pengetua.pengetua mahu memasukkan aku di kelas 3A1...akhirnya kami hanya kembali pulang dan menanti keputusan kelas yang mereka akan bincangkan. pada hari pertama sesi persekolahan, mak datang untuk menghantarku.kami sama-sama pergi ke pejabat untuk menentukan kelasku.kami berjumpa dengan cikgu tadi dan dia berkata pegetua letakkan aku di kelas 3A1.aku amat gembira.namun hanya sebentar bila melihat mak ku ingin bersalam dengan guru itu.,tetapi dia menyambut dengan malas,masam dan sedikitpun tidak memandang wajah ibuku lalu pergi begitu saja.ibu nampak agak tersentak.aku bagaikan ingin saja mengalirkan airmata disitu melihat ibuku diperlakukan sebegitu...mak...uyu akan buktikan uyu boleh mak...inshaALLAH..kerana uyu sayang mak...mak jangan sedih..uyu sayang mak...

(semoga ALLAH memberi petunjuk kepada diriku dan guruku...tanpa guru siapalah aku..)

No comments:

Post a Comment