Friday, December 25, 2009

BAB 12: ACTIVITY SEMASA MENUNGGU SPM


almhamdulillah...aku telah tamat SPM .kini hanya menunggu keputusan dan aku redha. aku terlalu ingin untuk menyertai plkn..aku telah mengadakan perancangan sebelum SPM lagi activity yang akan aku lakukan jika aku tidak terpilih untuk plkn. setelah mendapat keputusan bahawa aku tidak terpilih untuk plkn,aku meminta izin mak untuk membuat rayuan .tapi mak tidak menggalakkanku kerana bimbang tentang kesihatanku.aku sudah jarang demam saat itu.tapi mak tetap bimbang.aku hanya redha.aku memulakan plan ke -2 ku .aku merancang untuk mengambil kelas komputer,kelas komunikasi Bahasa Inggeris, kelas memandu , tolong cikgu mengajar kawad kepada junior ,mengajar adik2 di rumah mahupun sekolah dan kursus perkawinan.perkara pertama yang ku daftar adalah kelas memandu.cikgu yang mengajarku memandu adalah wanita.dia sangat baik.sebelum ini aku pernah mengambil kelas tambahan peribadi bersama anaknya dan seorang lagi kawanku. sekali tu aku bercakap dengan cikgu memandu ku bahawa aku sekarang sedang mencari kelas komputer dan bahasa inggeris.dia mencadangkan aku untuk masuk ke PUSAT TUISYEN KARISMA untuk kelas komunikasi.dan kawan kakakku mencadangkan GREEN NET sebagai tempat kelas komputerku.aku mendaftar di KARISMA sebulan sebelum kelas bermula.namun aku terperanjat kerana hanya ada 6 lagi tempat kosong.pendaftaran di GREEN NET seperti biasa saja.aku dikatakan akan mendapat sijil dari UPM.sejak itu aku menjadi sangat sibuk .hari pertama aku di KARISMA, aku nampak pejabat daftarnya sangat kecil.namun aku kagum bila sampai di kelas,sangat selesa dan besar.di situ aku nampak cahaya terang yang bakal menerangi hidupku.pagi aku akan ke KARISMA, pukul 11pg aku bergegas ke GREEN NET dan petang ke kelas memandu.jika tiada kelas memandu, aku akan kesekolah untuk mengajar kawad kepada junior ranjer puteri.begitulah hari-hariku.namun yang paling menarik saat itu adalah KARISMA.aku gembira bila tercalon antara sepuluh pelajar terbaik program KARISMA ENGLISH EXPLORER .namun sayang aku terkandas sekerat jalan kerana masih ada yang lebih hebat.bukan rezeki ku.aku telah di lantik sebagai assistant high board of commitee program itu.selain itu aku telah mencipta lagu untuk program itu.dan lagu itu telah di terima dalam program itu.pemilik tempat tuisyen itu juga selaku guru kelasku meminta aku untuk menubuhkan satu team choir untuk menyanyikan lagu itu dan membuat persembahan pada majlis KEX CERTIFICATE CEREMONY yang diadakan di hotel RENAISSANCE kota bharu.aku bersetuju dan persembahan itu berjaya.alhamdulillah.program itu telah masuk di akhbar berita harian 18 mac 2008.aku tidak dapat mengambil kursus kahwin kerana aku bercadang ingin mengambil bersama aini dan kakla.tapi mereka sibuk.jadi aku menundanya.alhamdulillah aku lulus kelas memandu .aku juga telah menamatkan kelas komputer yang sepatutnya 2bulan dalam hanya 2minggu.buku yang mereka berikan telah ku khatam selama 2minggu.selebihnya aku hanya boleh bermain internet secara percuma di sana.cabaran yang ku hadapi kali ini adalah banjir.aku terpaksa berdikari sendiri menaiki motor untuk ke kelas.dan kerana banjir,aku terpaksa melalui jalan yang sangat jauh dan sunyi.saat itu,setipa hari mak kelihatan sangat bimbang.tapi alhamdulillah tiada ap-apa yang berlaku...alhamdulillah

1 comment: